Vlaggen zie je overal: bij voetbal, op prinsjesdag, op schepen, in steden, bij de Verenigde Naties. Achter vlaggen gaan veel verhalen en geschiedessen schuil. Dat maakt het onderwerp zo boeiend. Een vlag kan een logische aanleiding zijn om een staatkundig, volkenkundig en geschiedkundig onderwerp aan te snijden. Door met kennis van vlaggen naar de wereld te kijken, begrijp je er meer van. En daarom richt de NVvV een ‘Werkgroep Educatie’ op.

Vlaggen in het onderwijs

Hoe zouden we vlaggen beter bekend kunnen maken in het klaslokaal? Wat zouden we vanuit de NVvV kunnen bieden aan scholen en leraren om aan de hand van vlaggen hun les of een vak vorm te geven? Hoe dat aangepakt moet worden weten we nog niet. Daarom willen wij mensen van binnen en/of buiten de vereniging bij elkaar brengen om over dit onderwerp na te denken die dan – hopelijk – met praktische voorstellen te komen. Heb je een (deel van het) antwoord op deze vraag? Dan hebben we je er graag bij!

Help je mee?

Behalve via het onderwijs zijn er meer manieren om vlaggen breder onder de aandacht te brengen. Denk aan tentoonstellingen en samenwerking met musea. Of door aan te sluiten bij activiteiten van anderen (organisaties, evenementen) en daar een vlaggeninsteek aan toe te voegen. Of door de impact van vlaggen via publicaties in andere media zichtbaarder te maken. Waarschijnlijk heb jij ook nog wel wat ideeën, dus reageer vooral onderaan deze blog.

Al die ideeën moeten we echter ook gaan uitvoeren. In de Werkgroep Educatie willen we mensen bij elkaar brengen die daarbij kunnen helpen. Iedereen kan een puzzelstuk aanleggen. Lijkt het je leuk om mee te doen? Heb je relevante kennis die ons verder kan helpen? Neem dan even contact op met mij, bijvoorbeeld door hieronder je e-mailadres in te geven: